vrijdag 8 augustus 2014

5 tips voor hardlopen

Zoals jullie waarschijnlijk nog niet weten, immers bestaat mijn blog nog maar net, doe ik aan hardlopen. Ik vind het fijn om buiten een stuk te rennen. Hardlopen doe ik nu ongeveer een jaar en het bevalt mij prima. Het is leuk om te zien hoe je steeds verder kunt hardlopen en daarnaast ook snellere tijden kunt neerzetten. In mijn ogen is hardlopen een sport met veel uitdagingen. In deze post ga ik wat tips geven om het hardlopen leuker en misschien zelfs wel makkelijker te maken. Lees snel verder als je hier meer over wilt weten!

:-)

Tip 1 ♥ Hardloopschoenen
Dit is eigenlijk één van de belangrijkste dingen: Koop goede hardloopschoenen! Een hardloopschoen kan veel verschil maken, je gebruikt ze ook de hele tijd. Als je goede hardloopschoenen koopt heb je ook minder snel kans op blessures. Dus ga alsjeblieft niet op je oude all-stars rennen. Het is beter om je te laten adviseren in een sportwinkel. Er bestaan daarnaast veel hardloopwinkels waar zij helpen met het kiezen van een juiste schoen. Elke voet is anders en iedereen loopt anders. Hoe leuk sommige hardloopschoenen er ook uit zien, het is beter om te gaan voor kwaliteit.

Tip 2 ♥ Gebruik een app

Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone met de functie om apps te downloaden. Tussen deze apps staan ook handige dingen om te gebruiken voor het hardlopen. Zelf gebruik ik Runkeeper. Deze app start je op als je gaat hardlopen en deze meet dan hoe ver je hebt gelopen, hoe lang je er over deed, hoeveel je verbrand hebt etc. Daarnaast heb je nog de app Nike Running. Hier heb ik echter geen ervaring mee. Bij Runkeeper is het ook handig dat je doelen kan stellen en de vooruitgang van je vrienden kunt bekijken.
I'm gonna get it
Tip 3 ♥ Stel doelen
Zoals ik net eigenlijk al een beetje zei is het een goed idee om doelen aan jezelf te stellen. De eerste keer dat je gaat rennen zul je natuurlijk niet meteen 10 km kunnen, dat is ook niet goed voor je (tenzij je een hele sportcarrière achter de rug hebt natuurlijk). Maar je kan wel tegen jezelf zeggen dat je elke week 500 meter verder wilt kunnen rennen. Schrijf dit in een boekje en streep het elke week af als je het gehaald hebt, als je het bijvoorbeeld 10 keer gedaan hebt beloon je jezelf met iets leuks.

Tip 4 ♥ Omgeving
Hardlopen is natuurlijk het prettigs om buiten te doen. Het lijkt mij niet handig om door het huis kleine rondjes te gaan rennen.. Een mooie en leuke omgeving kunnen natuurlijk bijdragen aan je hardloopprestaties. Op sommige plekken ben je zo bezig met de omgeving, dat je het hardlopen eigenlijk vergeet en niet door hebt hoe snel je opeens rent. Het is ook fijn om af te wisselen van plekken waar je rent. Je leert nieuwe plaatsen kennen in je omgeving, waarvan je misschien niet eens wist dat het bestond.
Untitled

Tip 5 ♥ Geniet
Ook iets heel belangrijks is dat je van het hardlopen geniet. Als je al voordat je gaat rennen denkt: "Ik heb er echt geen zin in", dan blijkt dat vaak ook uit je hardloopprestatie. Vaak vergeet je dit tijdens het rennen wel. Je moet tijdens het rennen hier niet over nadenken, want dan ga je sneller smoesjes tegen jezelf bedenken om te stoppen. Het is toch juist leuk om even buiten nergens over na te hoeven denken en alles van jezelf af te kunnen rennen?!

Veel succes iedereen met hardlopen en ik ben benieuwd naar jullie tips!
Afbeelding: weheartit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten